
Vraag
Nobelhorst is het nieuwe dorp van Almere en bestaat uit verschillende buurtjes. Er is ruimte voor circa 4.000 woon-/werkhuizen, diverse voorzieningen én ondernemers. Bewoners van Nobelhorst worden lid van een buurtschap en krijgen beheer over een buurtkavel. Hier zetten zij samen initiatieven op, en richten hun eigen buurt in. Deze manier van gebied ontwikkelen is uniek in Nederland: qua werkwijze én schaal.
Ontwikkel een gezamenlijke merkstrategie om Nobelhorst als onderscheidend, sociaal duurzaam en ondernemende wijk op de kaart te zetten. Én treed bij de uitvoering op als voorzitter van het marketingteam en verbinder in de samenwerking tussen de gemeente Almere, Dura Vermeer en Ymere.

Aanpak
Leidend voor de gebiedsmarketing in Nobelhorst is klantsegmentatie op basis van leefstijl. Er zijn verschillende buurtschappen met verschillende leefstijl nuances. Deze leefstijlen en de samenwerking met de buurtbewoners bieden enorme kansen in de ontwikkeling van het gebied en de marketing. Daarom hebben wij sterk ingezet op online-, content- en netwerkmarketing.
Om het unieke karakter van het gebied vanaf dag één goed op de kaart te zetten, is voor het eerste buurtschap een rode buurtschuur geplaatst. Deze gebruiken we voor placemaking en events. Maar vooral voor de nieuwe bewoners om samen te bouwen aan een fijne nieuwe woonstek.

Resultaat
Het gaat goed met de ontwikkeling en verkoop van Nobelhorst als sociaal duurzaam nieuwbouwdorp. In de zomer van 2016 hebben we de werkwijze rondom de buurtschappen geëvalueerd. Met deze kennis zetten we de werkwijze voort. De komende periode focussen wij op ondernemerschap in de wijk.
Facts & figures
Opdrachtgever
Gemeente Almere en Ymere
Looptijd
2010 – heden
Plaats
Almere